VBK België en Uitgeverij Sterck & De Vreese slaan handen in elkaar

24 januari 2019 gepost in Nieuws

Vanaf januari 2019 zal VBK België, de zelfstandige entiteit van de Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep, ook de marketing en sales opnemen voor de kersverse uitgeverij Sterck & De Vreese en de reeds bestaande imprints van Steven Sterk (Noordboek en Bornmeer). Voor VBK België is dat een primeur. Het bedrijf verzorgt al jaren de commerciële vertegenwoordiging in België voor de Nederlandse uitgeverijen van de groep en die voor hun Vlaamse uitgeverij Houtekiet. Het is echter de eerste maal dat VBK België samenwerkt met een uitgeverij die niet tot de Nederlandse VBK Uitgeversgroep behoort.

 

Sterck & De Vreese is de nieuwe uitgeverij opgericht door Steven Sterk en Katrien De Vreese. Beide uitgevers hebben jarenlange ervaring in het uitgeefvak. Ze zullen zich vooral toespitsen op non-fictieboeken, waarbij de nadruk ligt op cultuur en geschiedenis in de brede zin van het woord. Ze willen vooral boeken maken die geschikt zijn voor een langere verkooptijd. Boeken die als referentiewerk jaren kunnen meegaan over onderwerpen die een brede laag van de bevolking interesseren of waarvoor de doelgroep makkelijk te detecteren valt.

 

De pas opgerichte uitgeverij trekt heel bewust de kaart van de Lage Landen: dankzij de combinatie van een Nederlandse en Vlaamse uitgever willen ze lezers en auteurs over de landsgrenzen heen met elkaar verbinden. Die ambitie wordt gedeeld door VBK België. Hun ervaren team van salesmedewerkers en marketeers kent het Vlaamse boekenlandschap door en door, maar heeft ook een directe band met Nederland. De brug naar een samenwerking nam dan ook snel concrete vormen aan.

 

‘De Nederlandse en Belgische boekenmarkt vragen een andere aanpak, we zullen dus gedifferentieerde strategieën moeten uitdenken,’ zegt Vé Bobelyn, directeur van VBK België. ‘Maar we houden van uitdagingen, net als Sterck & De Vreese, en we geloven er samen met hen in dat het kan.’

 

Sterck & De Vreese ambiëert jaarlijks ca. 50 nieuwe non-fictietitels op de markt te brengen, waarvoor VBK België op maat gerichte campagnes zal uitwerken voor de diverse boekhandels en de BtB-kanalen. VBK België werkt immers nauw samen met diverse structurele partners uit de bedrijfswereld en met de media, een van de sterke troeven van VBK België die met veel enthousiasme en gedrevenheid zal worden ingezet voor de boeken van Sterck & De Vreese.

 

De nieuwe constructie is uniek en heeft als doel elkaar te versterken. ‘We kunnen onderling veel van elkaar leren, nieuwe concepten uitwerken en uittesten in beide landen en verder groeien, kortom: ondernemen,’ klinkt het bij Katrien De Vreese en Steven Sterk. Mooie vooruitzichten voor de start van een nieuw boekenjaar!

 

Terug naar overzicht